ان تی سی(Nano Technical Computer)

ان تی سی(Nano Technical Computer)

(نانو تکنیکال کامپیوتر) Ntc
ان تی سی(Nano Technical Computer)

ان تی سی(Nano Technical Computer)

(نانو تکنیکال کامپیوتر) Ntc

پیشینه و مبانی نظری حسابرسی نوین در ایران، حسابرسی داخلی و کنترلهای داخلی


پیشینه و مبانی نظری حسابرسی نوین در ایران، حسابرسی  داخلی و کنترلهای داخلی

پیشینه و مبانی نظری حسابرسی نوین در ایران ، حسابرسی  داخلی و کنترلهای داخلی

دانلود پیشینه و مبانی نظری حسابرسی نوین در ایران، حسابرسی  داخلی و کنترلهای داخلی

پیشینه و مبانی نظری حسابرسی نوین در ایران حسابرسی داخلی و کنترلهای داخلی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 305 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 69

توضیحات :

پیشینه و مبانی نظری حسابرسی نوین در ایران ، حسابرسی داخلی و کنترلهای داخلی در 69 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

 

بخش یکم: کلیات

1-1-2 مقدمه

حسابرسی به طور کلی فرآیند است که طی آن شخصی مستقل و با صلاحیت حرفه‌ای برمبنای شواهد جمع‌آوری شده، تطابق اطلاعات کسب شده را با معیارهای از قبل تعیین شده، مشخص می‌سازد. در حسابرسی مالی مندرجات صورتهای مالی بر مبنای معیارهای از قبل تعیین شده از اصول متداول حسابداری می‌باشد ارزیابی می‌شوند.

حسابرس پس از ارزیابی، نظر خود را نسبت به صورتهای مالی طی گزارش حسابرسی ارائه می‌نماید. حسابرسی با اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی، مهمترین نقش خود یعنی اعتبار دهی را ایفا می‌کند. برای درک بهتر نقش حسابرس، نیاز به درک ماهیت حسابرسی می‌باشد. در این بخش ضمن بررسی پیشینه تاریخی حسابرسی، ماهیت حسابرس داخلی و مستقل و بالاخره فرایند حسابرسی مستقل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

2-1-2 پیشینه تاریخی حسابرسی

زمانهای بسیار دور: اگر چه حسابرسی به صورت امروزی دارای سابقه نسبتاً کوتاهی است، ولی حسابرسی به مفهوم عام کلمه یعنی رسیدگی به حساب و کتاب، سابقه‌ای طولانی دارد. آغاز حسابرسی به 3500 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد (سایر، 1996، ص 18)[1].

اولین نشانه‌های وجود عملیات مالی در گذشته‌های دور لوحه‌های سفالینی است که در بین‌النهرین بدست آمده است. نقوش برجسته و تصاویر این لوحه‌ها، مبین وجود رسیدگی و ممیزی در آن زمانها می‌باشد.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که مصریان قدیم، ایرانیان، چینی‌ها و عبریان سیستمهایی شبیه به سیستمهای کنترلی و ممیزی امروزی را در اختیار داشته‌اند. به طور نمونه می‌توان به اخذ رسید توسط مصریان در قبال تحویل حبوبات به انبار غلـه اشاره کرد.

در ایران عصر هخامنشی، نظام مالی و پولی جامع و منسجمی برقرار بوده و حساب درآمدها و مخارج حکومت به دقت ثبت، نگهداری و کنترل می‌شده است. در روم باستان حسابداری پیشرفته‌ای وجود داشته است. آنها نوعی حساب جمع و خرج نگهداری نموده و به این حسابها رسیدگی می‌کرده‌اند. رسیدگی به حسابها توسط گماشتگانی که مسئولیت کشف تقلبات را نیز به عهده داشته‌اند، انجام می‌شده است. یونانیان اعتقاد به لزوم استقرار کنترلـهای داخلی داشته و برای هر فعالیتی، اختیارات تعریف شده‌ای در نظر می‌گرفتند. تدوین این اختیارات روش مستقیمی برای کنترل داخلی بوده است.

با ظهور اسلام در سال 610 میلادی مسلمانان نیز در جهت اعتلای حرفه مالی تلاش نموده‌اند. اوج شکوفایی تلاش آنها گسترش مفهوم حسابرسی دولتی می‌باشد. از آنجا که در حکومت اسلامی، مقامات دولتی در برابر جمع‌آوری و استفاده صحیح از منابع مسئولیت دارند، خلفای اسلامی دوایر جداگانه‌ای برای ثبت عملیات مالی و رسیدگی به‌ آنها ایجاد و نگهداری می‌کرده‌اند(سایر، 1996، ص 18)[2].

سده‌های میانی: تجارت پیشرفته ایتالیاییها در خلال قرن 13 میلادی، برای اولین بار موجب نگهداری، ثبت و ضبط رویدادهای مالی گردید و پس از آن سیستم دفتر داری دوبل متولد شد. حسابرسی بعد از تولد سیستم دفترداری دوبل، به طور جدی زمانی مطرح شد که یک حسابرس بعنوان نماینده از طرف ملکه ایزابلا (1)، کلمبوس (2) را در سفر به دنیای جدید همراهی می‌کرد.

انقلاب صنعتی: حسابرسی به شیوه امروزی در انگلستان و در خلال انقلاب صنعتی پدید آمد. سازمانها، حسابداران را در جهت ثبت و ضبط رویدادهای مالی خود به کار می‌گماردند. حسابداران مسئولیت حسابرسی، ممیزی ثبتهای اعمال شده در دفاتر، تطبیق آن با مدارک و شواهد موجود را نیز به عهده داشتند. وظیفه اصلی حسابرسی در آن زمان کشف تقلب و سوء استفاده بوده است.

سده‌های اخیر: در خلال قرن 19 میلادی، حسابرسی از طریق سرمایه‌گذاران بریتانیایی به ایالات متحده آمریکا منتقل شد. سرمایه‌گذاران بریتانیایی که مبالغ هنگفتی را در شرکتهای آمریکایی سرمایه گذاری کرده بودند، به جهت کنترل و حفظ سرمایه‌های خود، روشها و شیوه‌های حسابرسی را که قبلاً در مستعمرات به کار بسته بودند، به ایالات متحده منتقل نمودند. در این دوران ما شاهد تحولات در اهداف و تئوریهای حسابرسی هستیم. حسابرسی به عنوان ابزاری در جهت کشف تقلب و سوءاستفاده به ابزاری جهت جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده تبدیل می‌شود و متعاقباً توجه محافل مالی و سرمایه‌گذاری به اهمیت و اعتماد صورتهای مالی (ترازنامه و سود و زیان) جلب گردیده و از حسابرسان بررسی و تأیید ارقام آنها درخواست می‌شود. بدین ترتیب حسابرسی ترازنامه با تأکید و تمرکز روی تحلیل حسابها جایگاه خود را می‌یابد.

همزمان با توسعه سریع شرکتهای بزرگ در انگلستان و آمریکا، فنون نمونه‌گیری پا به عرصه حرفه حسابرسی نهاد. این شیوه نوین رسیدگی، روند حسابرسی را از اثبات تمام معاملات به آزمون معاملات انتخاب شده تبدیل کرد. تجربه حسابرسان در فنون نمونه‌گیری، ضرورت ایجاد کنترلـهای داخلی را نمایان ساخت. از آنجا که ارزیابی کنترلـهای داخلی، پیش‌نیاز کاربرد موفقیت آمیز فنون نمونه‌گیری است، لذا ضرورت وجود حسابرسان داخلی به عنوان ارزیابی سیستم کنترل داخلی در سال 1941 مطرح شد (نبوی و دیگران، 1368، ص 168).

در همین سالـهاست که کفایت حسابرسی صورتهای مالی برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران مورد تردید قرار گرفت و حسابرسی عملکرد مطرح گردید. بدین ترتیب حسابرسان در کنار انجام وظایف قبلی خود (حسابرسی صورتهای مالی و رعایت)، می‌بایست به بررسی افزایش کارایی، اثر‌بخشی و صرفه‌های اقتصادی (حسابرسی عملکرد) نیز بپردازند.

از سال 1972 به بعد در کنار تحولات عنوان شده ما شاهد تدوین استانداردها و بیانیه‌های حسابرسی توسط مراجع حرفه‌ای و نهادهای عمومی هستیم (ارباب سلیمانی و نفری، 1371، ص 23).

این استانداردها که مقررات لازم‌الاجرایی برای سنجش کیفیت اجرای کار حسابرسی می‌باشند، حسابرسان را در اجرای وظایف خود با کیفیت کار بالا و هماهنگ با سایر حسابرسان مستقل یاری می‌دهند.

حسابرسی در آستانه قرن 21: اینترنت، تلفنهای همراه، شبکه‌های ماهواره، تجارب بدون کاغذ و گسترش نقاط تجاری جهانی را بوجود آورده است. جهانی شدن تجارب و توسعه بازار، ضرورت اعمال ضواربط و رهنمودهای یکسانی مرسوم به استاندارد سازی عملیات مالی و حسابداری شرکتها، مؤسسه‌ها و دولتها را در یک محیط بین‌المللی برای عملیات حسابرسی ایجاب می‌کند. نقش حسابرسان در یک محیط متغیر جهانی نیز به طور مداوم تغییر خواهد کرد. گرایش فعالیت حسابرسان به سوی پردازش اطلاعات خام به صورت قابل درک برای سازمان خواهد بود، و حسابرسان باید بتوانند اطلاعات فردا را به مشتریان امروز عرضه کنند.

تغییرات سریع و پرشتاب فن‌آوری اطلاعات، دستیابی همگانی به اینترنت و شبکه‌های پردازش اطلاعات موجب خواهد شد که حسابرسان و ظایفی بیشتر از وظایف کنونی خود داشته باشند. مسئولیت اجتماعی حسابرسان مستقل در قبال دولت، جامعه و سهامداران شرکتها، این مسئلـه حیاتی را بوجود آورده که حسابرسان مستقل به عنوان تنها مرجع قابل اتکاء برای هرگونه مشاوره چند مهارتی مدیران به شمار روند. در عصر فردا صنعت آینده حسابرسان به عنوان بخشی از مجموعه‌های مشاوره‌ای مدیریت انجام وظیفه خواهند نمود.

 

3-1-2 حسابرسی نوین در ایران

اندیشه حسابرسی واحدهای اقتصادی در ایران زاده تغییرات و تحولات اقتصادی کشور نبوده است، به عبارت دیگر، پیدایش و گسترش شرکتهای سهامی و توسعه بازار سرمایه، نیاز به حسابرسی را پدید نیاورده بلکه در الگو برداری بدون مضمون از روابط اقتصادی – اجتماعی غرب، در قانون تجارب سال 1310 که به اقتباس از قانون تجارت بلژیک تهیه و تصویب شده در مبحث راجع به شرکتهای سهامی مقرر گردیده که مجمع عمومی هر شرکت سهامی یک یا چند بازرس (مفتش) را از بین صاحبان سهام یا از خارج انتخاب کند تا با رسیدگی به حسابها و اسناد و مدارک شرکت، درباره اوضاع عمومی شرکت و صورتهای مالی که توسط مدیریت تهیه می‌شود گزارشی به مجمع عمومی صاحبان سهام در سال بعد بدهد. (ماده 61 قانون تجارب) (ارباب سلیمانی و نفری، 1371، ص 7-1).

اگر چه مجامع عمومی شرکتهایی که پس از این قانون ظاهراً به شکل سهامی تشکیل گردیدند. بنابرالزام مزبور بازرس یا بازرسانی را انتخاب می‌کردند و این بازرسان گاه به حسابهای شرکت نیز رسیدگی می‌نمودند، اما انجام حسابرسی در معنای متعارف آن توسط بازرسان در کار نبوده است.

در سالـها بعد از جنگ جهانی دوم، با مراجعه عده‌ای از جوانان ایرانی که برای کارآموزی و تحصیل در رشته حسابداری و حسابرسی به کشور انگلستان عزیمت کرده بودند، فکر حسابداری عمومی و حسابرسی مستقل در کشور ما به تدریج معرفی شد. تا سال 1335 اقدام مؤثری در شناسایی اهمیت و استقلال این حرفه و ایجاد انجمن حرفه‌ای حسابداران و حسابرسان مستقل برداشته نشد. در این سال با تصویب قانون مالیات بر درآمد، نخستین مرحلـه رسمیت حرفه حسابداری و حسابرسی در ایران آغاز شد.

در سال 1345 انجمن حسابداران ایران با هدف توسعه حرفه حسابداری و حسابرسی تأسیس گردید. در همین سال به منظور تعیین و معرفی حسابداران رسمی و فراهم آوردن وسایل لازم برای بالا بردن سطح معلومات حسابداری و تهیه زمینه مساعدی برای تدوین و نظارت در اجرای موازین حرفه، کانون حسابداران رسمی تشکیل شد. پس از تصویب آیین‌نامه انتخاب حسابداران رسمی و اساسنامه کانون، حسابداران رسمی منتخب از بعد مالیاتی، رسیدگی به دفاتر و حساب سود و زیان و ترازنامه مؤدیان را در مورد ارجاعی به عهد گرفتند.

در سال 1347، شرکتهای سهامی عام طبق ماده 242 قانون تجارت، موظف شدند که به حسابهای سود و زیان و ترازنامه شرکت، گزارش حسابداران رسمی را نیز ضمیمه کنند.

حسابداران رسمی نیز مکلف شدند که در گزارش خود علاوه بر اظهار نظر درباره حسابهای شرکت گواهی نماید که صورتهای مالی تنظیم شده از طرف هیئت مدیره وضع مالی شرکت را به نحو صحیح و روشن نشان می‌دهد. به این ترتیب موضوع حسابرسی شرکتهای سهامی در قانون تجارت جای باز کرد.

در سال 1350 شرکت سهامی حسابرسی که سهام آن تماماً متعلق به دولت بود، به منظور انجام خدمات حسابرسی شرکتهای تابعه وزارت آب و برق تشکیل شد، که بعدها، حسابرسی اغلب شرکتهای دولتی به این شرکت واگذار گردید.

در طول سالـهای 1345 تا 1357 در قوانین دیگری مثل قوانین مربوط به بورس اوراق بهادر یا شرکتهای تعاونی، حسابرسی الزامی گردید. پس از انقلاب اسلامی در سال 1357، و مصادره شدن شرکتهای متعلق به سرمایه‌داران وابسته به رژیم گذشته و ملی شدن تعدادی از صنایع و واحدها، ادامه فعالیت مؤسسه‌های حسابرسی خصوصی و خارجی، با اشکالاتی مواجه شد. بنابراین، از سال 1359 تا سال 1361 مؤسسه‌های حسابرسی سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه، بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید تشکیل گردید. این مؤسسه‌ها حسابداران شاغل در مؤسسه‌های حسابرسی سابق را به خدمت گرفته و هر یک در قلمرو مالکیت و کنترل سازمان مربوط، حسابرسی شرکتها را به عهده گرفتند.

در سال 1362 موضوع ادغام مؤسسه‌های حسابرسی بخش عمومی مطرح و قانون تشکیل سازمان حسابرسی به تصویب رسید. با تصویب اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی در سال 1366، مؤسسه‌های حسابرسی موجود، در بخش دولتی ادغام و سازمان حسابرسی تشکیل گردید.

در قانون و اساسنامه قانونی مزبور وظایف بازرس قانونی و امور حسابرسی کلیه دستگاههایی که مالکیت عمومی بر آنها مترتب است، منحصراً به سازمان حسابرسی محول گردید و علاوه بر آن سازمان حسابرسی به عنوان مرجع تخصصی و رسمی تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی تعیین گردید. بدین ترتیب، برای نخستین بار و ظایف بازرسی قانونی و حسابرسی عملاً با یکدیگر تلفیق، سازمانی برای انجام حسابرسی مؤسسه‌های انتفاعی بخش عمومی معین و مرجع رسمی برای تدوین اصول و استانداردهای حسابداری و حسابرسی مقرر گردید.

در سال 1372 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. پس از تصویب آیین‌نامه تعیین صلاحیت حرفه‌ای حسابداران رسمی در سال 1374 و تصویب اساسنامه جامعه حسابداران رسمی در سال 1378 توسط هیئت محترم وزیران، در سال 1379 آیین‌نامه چگونگی استفاده از خدمات و گزارشهای حسابداران رسمی و مؤسسه‌های حسابرسی مورد تصویب هیئت محترم وزیران قرار گرفت.

لازم به ذکر است که سازمان حسابرسی به عنوان متولی کلیه امور مربوط به حسابداری و حسابرسی در ایران، در سال 1377 موفق گردید طی دو کتاب مجزا استانداردهای حسابداری و حسابرسی را به جامعه حرفه‌ای عرضه دارد. کلیه حسابداران و حسابرسان از ابتدای سال 1378 ملزم به رعایت اصول و ضوابط عنوان شده در این استانداردها می‌باشند.

 

4-1-2 سوابق تحقیق

در سالهای گذشته چند مقاله در رابطه با این موضوع منتشر شده که می توان به «بررسی میزان اتکای حسابرسان مستقل بر عملکرد حسابرسی داخلی سازمان ها در ایران-دکتر علی نیکخواه آزاد در سال 1376» و«عدم اتکای حسابرسان مستقل بر کار حسابرسان داخلی -دکتر یحیی حساس یگانه در سال1381 »اشاره نمودکه به دلیل اینکه در آن مقطع کار حسابرسی همانند امروز در ایران رواج نیافته بود نتایج ضد و نقیضی به دست آمده است. در این راستا با توجه به استاندارد سازمان حسابرسی « ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلی»می تواندبه عنوان راهکاری در اجرای برنامه حسابرسی و تحقیقات مرتبط مورد استفاده قرار گیرد0

عوامل موثر در اتکای حسابرسان مستقل بر کار حسابرسان داخلی، محمدرضا نیکبخت _محمد مهدی معاذی نژاد که نتایج زیر بدست آمده است:

اتکا بر کار حسابرسان داخلی باعث صرفه جویی در هزینه و ارایه خدمات بیشتر به صاحبکار با همان هزینه می شود . استفاده ی بهینه از کار حسابرس داخلی می تواند کارایی و اثربخشی حسابرسی مستقل را بهبود بخشد و ارزش حسابرسی داخلی را برای صاحبکار افزایش دهد

 

5-1-2حسابرسی چیست؟

برای یافتن مفهوم حسابرسی، دیدگاههای تنی چند از صاحب‌نظران، مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

حسابرسی عبارت از رسیدگی به صورتهای مالی واحد تجاری توسط حسابداران مستقل است. حسابرسی شامل بررسی و تحقیق در مورد ثبتهای حسابداری و سایر مدارکی است که صورتهای مالی متکی به آنهاست. حسابرس از طریق انجام مطالعه و ارزیابی سیستم کنترل داخلی واحد تجاری، بازرسی مدارک، مشاهده داراییها، استعلام و پرسش در واحد تجاری و خارج از آن و اعمال سایر روشهای حسابرسی، مدارکی فراهم می‌سازد که برای تعیین اینکه صورتهای مالی نشانگر تصویر مطلوب و معقولی از وضعیت مالی واحد تجاری و نتایج فعالیت آن در طی دوره مورد رسیدگی است، ضرورت دارد (وحیدی الیزه‌ای، 1372، ص9).

حسابرسی را رسیدگی و اظهار نظر درباره صحت نسبی و قابلیت قبول اقلام مربوط به وضع مالی و نتایج حاصل از فعالیتهای مالی (مندرج در تراز نامه و صورت سود و زیان) مؤسسه‌ها نیز تعریف کرده‌اند (نبوی، 1368، ص 9).

یکی از جامع‌ترین تعاریف حسابرسی را در نشریه شماره 78 سازمان حسابرسی می‌توان دید.

حسابرسی عبارت از بازرسی جستجو گرانه مدارک حسابداری و سایر شواهد زیربنای صورتهای مالی می‌باشد. حسابرسان از راه کسب آگاهی از سیستم کنترل داخلی و بازرسی مدارک، مشاهده داراییها، پرسش از منابع داخل و خارج شرکت و اجرای سایر روشهای رسیدگی، شواهد لازمرا برای تعیین اینکه صورتهای مالی، تصویری مطلوب و به نسبت کامل از وضعیت مالی شرکت و فعالیتهای آن در طول دروه مورد رسیدگی ارائه می‌کند یا خیر، گردآوری می‌کنند (ارباب سلیمانی و نفری 1371، ص 2).

در اغلب متون تخصصی حسابرسی، تعریف ارائه شده در مورد حسابرسی فقط جنبه حسابرسی صورتهای مالی (آنچه مد نظر این پژوهش است) را در بر می‌گیرد. اما برای درک بهتر حسابرسی نیاز به داشتن تعریف جامع از آن است، این تعریف را کمیته مسئول تدوین بیانیه‌های مفاهیم بنیادی حسابرسی انجمن حسابداران آمریکا[3] ارائه نموده است.

حسابرسی فرایندی است منظم و با قاعده (سیستماتیک) جهت جمع‌آوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد دربارة ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی، به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی، به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاها (اظهارات) با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به افراد ذینفع (نیکخواه آزاد، 1377، ص 3).

این تعریف آنچنان جامع است که حسابرسی صورتهای مالی، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی رعایت و حسابرسی جامع را در بر می‌گیرد. (در ادامه این بخش هر یک از این حسابرسیها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.) عبارت فرایند منظم و با قاعده دلالت بر آن دارد که فعالیت حسابرسی براساس برنامه‌ریزی مناسب انجام می‌شود که برمبنای آن مجموعه‌ای از شواهد مربوط جمع‌آوری و ارزیابی می‌گردد وبه این طریق هدفهای حسابرسی تحقق می‌یابد.

«جمع‌آوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد»، شالوده حسابرسی است. اگر چه نوع و ماهیت شواهد و معیارهای ارزیابی می‌تواند بین پروژه‌های مختلف حسابرسی متفاوت باشد، ولی تمام حسابرسیها بر محور «جمع‌آوری و ارزیابی شواهد» متمرکز است. موضوع مورد رسیدگی از یک سری «ادعاهای (اظهارات) مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی» تشکیل شده است. این ادعاها «اطلاعات اقتصادی» نامیده می‌شود. در اینجا کلمه «اقتصادی» نمایانگر هر گونه شرایطی است که منجر به تصمیم‌گیری در تخصیص منابع محدود می‌شود.

معیارهای از پیش تعیین شده را نیز، بیانیه‌های اساسی تئوری حسابداری ارائه داده است. این معیارها عبارتند از: مربوط بودن تأثیر پذیری، عاری بودن از سوگیری (تعصب) و کمیت‌پذیری.

 

6-1-2 ضرورت اجرای حسابرسی

انجمن حسابداران امریکا، حسابداری را به صورت زیر تعریف می‌نماید:

حسابداری عبارتست از ‎‏فرآیند تشخیص، اندازه‌گیری و در اختیار قرار دادن اطلاعات اقتصادی تا استفاده کنندگان به طور آگاهانه به قضاوت و تصمیم‌گیری بپردازند (ترجمه ارباب سلیمانی و نفری، 1371، ص 9).

این تعریف سرآغازی در تشخیص ماهیت، دامنه و موضوع حسابرسی است. حسابرسی اغلب جزء لاینفک اطلاعات اقتصادی به شمار می‌آید و در نتیجه بازتاب با اهمیتی در شناسایی و اندازه‌گیری اطلاعات پیشگفته دارد.

گسترش روزافزون جوامع، افزایش نیاز به طلاعات اقتصادی مربوط به و درنتیجه افزایش تقاضا برای وجود سیستمها و فرایندهایی که فراهم کننده چنین اطلاعاتی هستند را ایجاد کرده است.

همین عوامل موجب افزایش و گسترش نیاز به حسابرسی به عنوان قسمتی از کل فرایند انتقال اطلاعات شده‌است.

در سال 1973 کمیته تدوین بیانیه و مفاهیم اساسی حسابرسی انجمن حسابدارن رسمی امریکا، اعلام نمود که نیاز به انجام حسابرسی به دلیل وجود چهار وضعیت است:

تضاد منافع[4] : وجود تضاد منافع بالقوه یا بالفعل بین تهیه کننده اطلاعات واستفاده کننده آن، امکان مغرضانه بودن ( عمدی یا سهوی) اطلاعات ارائه شده را قوت می‌بخشد زیرا کیفیت اطلاعات مورد ترید قرار می‌گیرد. از این رو وجود شخص مستقلی که بتواند به صورتهای مالی اعتبار ببخشد، ضرورت می‌یابد.

دور از دسترس‌بودن(1) : حتی اگر استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری قادر باشند در ارتباط با کیفیت اطلاعات به نتایج مطلوبی دست یابند، اما به دلیل وجود فاصلـه بین آنها و تهیه کنندگان و استفاده کنندگان می‌تواند فیزیکی، قانونی، سازمانی و یا ناشی از بار مالی باشد. در نتیجه آنها باید اطلاعات را به همان صورت بپذیرند و با کمک افراد ثالث برای اعتبار‌بخشی به اطلاعات استفاده کنند.

پیامدها(2) : اطلاعات دارای تأثیر اساسی بر تصمیم‌گیریهاست. اگر تصمیمهای گرفته شده برمنبای اطلاعات مغرضانه، گمراه‌کننده، نامربوط و یا ناقص باشد، نتایج نامطلوبی به بارخواهد آمد و تصمیم گیرنده متضرر خواهد شد. از این رو استفاده‌کنندگان از اطلاعات، خواستار بررسی مستقل صورتهای مالی هستند.

پیچیدگیها(3) : استفاده‌ کنندگان از اطلاعات مالی می‌دانند که موضوعات پیچیده مالی همواره ممکن است دارای اشتباهات سهوی و یا عمدی باشد. در نتیجه برای به دست آوردن رضایت مطلوب از کیفیت اطلاعات باید افراد متخصص به اطلاعات مذکور اعتبار ببخشند.

با توجه به مطالب یاد شده می‌توان گفت که استفاده کنندگان اطلاعات مالی در می‌یابند که بدون کمک افراد مستقل که به اطلاعات مذکور اعتبار می‌بخشند، امکان دریافت اطلاعات با کیفیت مطلوب وجود ندارد. این افراد مستقل حسابرسان و خدمات ارائه شده از طرف آنان، حسابرسی می‌باشد.

 


[1].Sayer,

[2].Sayer

2. Queen Isabella

3. Columbus.

[3] - American Accounting Association Committee on Basic Auditing Concepts.

[4] - conflict of Interest.

2-Complexity

3- Remoteness

4- Consequence

 

فهرست مطالب :

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 بخش یکم: کلیات 13
1-1-2 مقدمه 13
2-1-2 پیشینه تاریخی حسابرسی 13
3-1-2 حسابرسی نوین در ایران 16
4-1-2 سوابق تحقیق 18
5-1-2حسابرسی چیست؟ 19
6-1-2 ضرورت اجرای حسابرسی 20
7-1-2 انواع حسابرسی 22
1-7-1-2حسابرسی صورتهای مالی 22
2-7-1-2حسابرسی رعایت 22
3-7-1-2حسابرسی عملیاتی 22
4-7-1-2حسابرسی جامع 23
8-1-2 انواع حسابرسان 23
1-8-1-2حسابرسان مستقل 23
2-8-1-2حسابرسان داخلی 24
3-8-1-2حسابرسان دولتی 24
9-1-2 وجوه تمایز حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل 25
10-1-2 فرآیند حسابرسی 26
2-2 بخش دوم : حسابرسی داخلی 28
1-2-2 پیدایش وتکامل حسابرسی داخلی 28
2-2-2 کنترل 29
3-2-2 حسابرسی داخلی 31
4-2-2 مدیریت 31
5-2-2 سیستم‌ کنترل مدیریت و فعالیت‌های حسابرسی داخلی 32
6-2-2 حسابرسی داخلی سنتی 33
7-2-2 حسابرسی داخلی مدرن 33
8-2-2 حسابرسی داخلی نئومدرن 33
9-2-2 ویژگی‌های حسابرسی داخلی 37
10-2-2 وظایف حسابرس داخلی 38
11-2-2 موقعیت سازمانی حسابرسی داخلی 40
12-2-2 حسابرسی دخلی پویا – پشتیبانی و حامی مدیریت 43
13-2-2 رهنمودهایی برای حسابرسان داخلی 43
14-2-2 روابط حسابرسی داخلی 46
1-14-2-2 روابط سازمانی حسابرسی داخلی 47
2-14-2-2 رابطه بین حسابرسان داخلی و مستقل 47
3-14-2-2 زمان‌بندی برقراری ارتباط و هماهنگی با واحد حسابرسی داخلی 48
4-14-2-2 برآورد نیاز به حسابرسی داخلی 49
15-2-2 طرحهای حسابرسی 49
16-2-2 فرایند اجرای حسابرسی داخلی 51
17-2-2 چارچوب حسابرسی داخلی اثر بخش 52
3-2 بخش سوم: کنترلـهای داخلی 53
1-3-2 تعریف کنترلـهای داخلی 54
2-3-2 انواع کنترلـهای داخلی 55
3-3-2 محدودیتهای ذاتی کنترلـهای داخلی 56
4-3-2 اجزای کنترل داخلی 57
5-3-2 ابزارهای دستیابی به کنترلـهای داخلی 59
6-3-2 ارزیابی سیستم کنترل داخلی 60
7-3-2 تدوین طرح اولیه حسابرسی 63
1-7-3-2 رویکرد محتوایی 63
2-7-3-2 رویکرد سیستمی 65
8-3-2 نقشها و مسئولیت اشخاص و سازمانها در برابر کنترلـهای داخلی 65
9-3-2 عناصر تشکیل دهنده سیستم کنترل داخلی اثر بخش 66
4-2 بخش چهارم: اتکای حسابرس مستقل به عملکرد حسابرس داخلی 67
1-4-2 تعیین ماهیت میزان اتکا به کار حسابرس داخلی 67
2-4-2 ارزیابی کیفیت عملکرد و احد حسابرسی داخلی 68
3-4-2 اثر عملکرد حسابرسان داخلی برفرایند حسابرسی مستقل 71
1-3-4-2 کسب شناخت از ساختار کنترل داخلی 71
2-3-4-2 ارزیابی ریسک 72
3-3-4-2 آزمون‌های محتوا 72
4-3-4-2 عوامل مرتبط با میزان اتکای حسابرس مستقل به عملکرد حسابرس داخلی 73
4-4-2 عملکرد حسابرس داخلی و نقش اعتبار‌دهی حسابرس مستقل 74
5-2 پیشینه تحقیق 75
1-5-2 تحقیقات داخلی 75
2-5-2 تحقیقات خارجی 75

دانلود پیشینه و مبانی نظری حسابرسی نوین در ایران، حسابرسی  داخلی و کنترلهای داخلی

کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم


کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم

کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم 138صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم

کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم
دسته بندی نساجی
فرمت فایل doc
حجم فایل 133 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 138

توضیحات:

 

کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم
صفحه قالب ورد قابل ویرایش

کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم

138صفحه قالب ورد قابل ویرایش

 

بخشی ازمتن:

کارخانجات ایران مرینوس (سهامی عام) در سال 1346 با مساحت صد و بیست هزارمترمربع و زیربنای در حدود بیست هزارمترمربع تأسیس و در سال 1348 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با هدف تولید پارچه فاستونی در قم به بهر‌ه‌برداری رسید. 

ظرفیت اسمی تولید پارچه در زمان تأسیس شرکت هفتصدهزار مترطولی در سال بوده است که با چندین مرحله نوسازی و توسعه کارخانه و مدرنیزه کردن ماشین‌آلات و بهینه سازی روند تولید به دو میلیون و هفتصدهزار مترطولی در سال رسیده است. 

تعداد پرسنل در حال حاضر 426 نفر مرد و 55 نفر زن می‌باشد. 

سهامداران شرکت 60 درصد مربوط به بخش خصوصی و 40 درصد متعلق به بخش دولتی است. محصول کارخانه پارچه فاستونی و البسه می‌باشد و از تولیدات دیگر کارخانه می‌توان به پتو اشاره کرد. 

مواد اولیه شامل تاپس پشم که از کشور استرالیا تهیه می‌شود و تاپس پلی‌استر و مواد شیمیایی که از کشورهای آلمان و سویس و فرانسه تهیه می‌شود. در قسمت تولید کارخانه در 2 شیفت A و B یعنی 16 ساعته کار می‌کند. 

کمیته‌های فعال درک ارخانه شامل وام، حفاظت فنی، انضباط کار، بهره‌وری، طبقه‌بندی مشاغل می‌باشد. ضمن اینکه شورای اسلامی کار، انجمن اسلامی و پایگاه مقاومت بسیج هم به فعالیت مشغولند. 

در کمیته بهره‌وری دونفر نماینده مدیریت کارخانه، یک نفر نماینده سرپرستان و دونفر نماینده شورای کار عضویت دارند وظیفه این کمیته تعیین مبلغ اضافه تولید کارخانه می‌باشد که این مبلغ به عنوان بهره‌وری به کارکنان شاغل پرداخت می‌شود. 

کمیته طبقه‌بندی مشاغل ازیابی حقوق کارکنان و انضباط کار را برعهده دارد. حفاظت فنی کارخانه و بهداشت و درمان کارکنان نیز برعهده این کمیته می‌باشد. 

امکانات رفاهی که به کارکنان تعلق می‌گیرد عبارت است از :

1- کمک نقدی شامل وام قرض‌الحسنه- اهداء جوائز به فرزندان ممتاز پرسنل، پرداخت هزینه کفن و دفن به ورّاث شاغلینی که به هر دلیل فوت می‌کنند به صورت بلاعوض. 

2- کمک غیرنقدی شامل برنج- روغن- مرغ- شکر- پارچه کت و شلواری. 

3- سایر امکانات شامل تعاونیهای مسکن و مصرف- سالن غذاخوری- چایخانه- مهدکودک- خانه بهداشت- نمازخانه- سالن ورزش- پارکینگ- حمام- آب شیرین- سرویس ایاب و ذهاب- بیمه درمانی و بیمارستانی شاغل و سه نفر تحت تکفل وی و باضافه بیمه عمر و حوادث شاغل نزد بیمه آسیا. 

رینگ
نیمچه نخ ایجاد شده برای تبدیل به نخ به ماشین رینگ داده می شود. هدف از ماشین رینگ:
1- کشش دادن نیمچه نخ 2- تاب دادن نخ حاصل 3- پیچیدن نخ به دور دوک ریسندگی به شکل مخصوص 
عمل ریسندگی (رینگ) ممکن است بصورت مداوم انجام شود و یا به صورت متناوب. در روش ریسندگی مداوم عملیات کشش دادن، تاب دادن و پیچیدن بطور پی در پی انجام می شود. در صورتی که در روش متناوب اول عمل کشش انجام می شود، بعد عمل تاب دادن و در مرحله آخر عمل پیچیدن.
بوبین های نیمچه نخ آماده شده در روی قفسه های ماشین رینگ بطور عمودی قرار می گیرند.
نیمچه نخ توسط کشیدگی ایجاد شده در اثر حرکت غلتک تغذیه از روی بوبین باز می شود. نیمچه نخ بعد از عبوراز روی میله راهنما وارد منطقه کشش رینگ می شود. سیستم کشش شامل جفت غلتک تغذیه، دوآپرون و جفت غلتکهای کشش (تولید)است.
 بازوی بالا سر سیستم بواسطه فنرهای خود فشارروی غلتک هارا تامین میکند. تار عنکبوتی ظریفی که از غلتک های کشش بیرون می آید، پس از تاب خوردن از راهنما عبور کرده و توسط شیطانک به دور دوک به طور کاملاً سفت می پیچد. دوک روی میل دوک محکم شده است. شیطانک از جنس استیل خیلی سخت و مقاوم تهیه شده و به راحتی روی عینکی می چرخد. عینکی به میز عینکی بسته شده است

فهرست برخی ازمطالب:

مقدمه 

 قسمت ریسندگی    

قسمت مقدمات بافندگی 

قسمت بافندگی

تاسیسات 

 

دانلود کارآموزی کارخانجات ایران مرینوس قم

کارآموزی کارخانه ایران پوپلین


کارآموزی کارخانه ایران پوپلین

کارآموزی کارخانه ایران پوپلین 155صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود کارآموزی کارخانه ایران پوپلین

کارآموزی کارخانه ایران پوپلین
دسته بندی نساجی
فرمت فایل doc
حجم فایل 181 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 155

توضیحات:

 

کارآموزی کارخانه ایران پوپلین
155صفحه قالب ورد قابل ویرایش

کارآموزی کارخانه ایران پوپلین
155صفحه قالب ورد قابل ویرایش

 

بخشی ازمتن:

شرکت ایران پولین (سهامی عام ) با سرمایه اولیه دویست میلیون ریال در تاریخ 23/7/1353 تحت شماره 19833 در اداره ثبت شرکتهای مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. موسسین شرکت بانک صنعت و معدن گروه صنعتی ملی – پشتیبانی ایران برک شرکتهای سهامی خاص فرش گیلان و آقای مهدی هرندی بوده و آقای مهندس علی محمد شریفی به عنوان اولین مدیر عامل شرکت انتخاب گردیده بودند.

 سرمایه شرکت در سال 1356 به مبلغ 700 میلیون ریال و در همان سال مجدّداً به مبلغ1300 میلیون ریال افزایش یافت .

 در سال1369 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و سرمایه شرکت به مبلغ 3900 میلیون ریال افزایش یافت و درسال1370 سرمایه شرکت به مبلغ 5850 میلیون افزایش و در 27/1/74 مجمع فوق العاده به مبلغ 2350 میلیون ریال از محل سود تقسیم نشده و مبلغ 3500 میلیون ریال از حمل اندوخته های طرح توسعه کارخانه (جمعاً 5850 میلیون ریال به سرمایه شرکت اضافه که در نتیجه سرمایه شرکت در حال حاضر مبلغ 17550 میلیون ریال می باشد 0

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 15 اساسنامه عبارت است از :

تاسیس و اداره کارخانجات ریسندگی  و بافندگی به منظورتولید انواع پارچه های نخی و الیاف مصنوعی تاسیس و اداره هر نوع موسسه با کارخانه به منظورتبدیل تولیدات کارخانه ریسندگی  و بافندگی به لباس ، پیراهن ، ملحفه و ...... و تاسیس شرکتهای تولیدی و مشارکت در شرکتهای تولیدی موجود و فروش تولیدات و عنداللزوم صدور آن به خارج و تاسیس هر نوع نمایندگی و اداره فروشگاه در کشورهای خارج به منظور فروش تولیدات و با انجام اموری که مرتبط با موضوع شرکت باشد و انجام کلیه اقدامات و فعالیت های لازم برای راه اندازی ماشین آلات بعد از انقلاب اسلامی صورت پذیرفته و در سال 1359 بخش ریسندگی در سالهای 1360 ، 1361 بخش بافندگی و در سال 1362 بخش رنگرزی راه اندازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفته  است.

علاوه بر ماشین آلات فوق جهت بهبود تولیدات و بالا بردن کیفیت محصولات ماشین آلات دیگری نیز خریداری و نصب گردیده که از آن جمله می توان باز سازی ماشین چاپ اشتورک ، خرید ماشین چاپ زیمر، خرید ماشین آلات دوزندگی ، خرید ماشین آلات چاپ خارزنی و سمباده زنی که در سالهای گذشته خریداری و نصب شد و راه اندازی گردیده و تاثیر قابل توجهی در فروش خارجی و داخلی داشته است .

با توجه به برنامه های صادراتی شرکت ، بخشی از ماشین آلات دوزندگی به مبلغ 605000 مارک و یک دستگاه طراحی اتوماتیک کامپیوتری و نمونه گیری و ظاهر کردن فیلم به مبلغ 95000 فلورن هلند خریداری گردیده و پس از نصب و راه اندازی تاثیر مثبت خود را در پارچه های تولیدی و صادراتی شرکت داشته است. که هم اکنون کار طراحی و ظهور فیلم در دفتر مرکزی تهران صورت می گیرد.

فهرست برخی ازمطالب:

تاریخچه شرکت ایران پوپلین 1

کنترل پارچه های خام 4

مشخصات پارچه های تولید شده درکارخانه 5

مقدمات تکمیل

پرزسوزی 6

سفیدگری بزرگ 11

سفیدگری کوچک 16

شستشو 17

اهارگیری 20

پخت 27

سفیدگری 29

سفیدبرفی 31

مرسریزاسیون 36

ماشین مرسریزه 40

کریشه یا اثر موضعی ( شیر شکری) در سطح پارچه 42

چاپ

شابلون سازی 45

ماشینهای چاپ

ماشین چاپ روتاری اشتورک 60

ماشین چاپ روتاری زیمر 66

ماشین فیکسه 71

رنگسازی 75

 

دانلود کارآموزی کارخانه ایران پوپلین

تحقیق با موضوع تاریخچه صنعت آسانسور در ایران


تحقیق با موضوع تاریخچه صنعت آسانسور در ایران

تحقیق باموضوع تاریخچه صنعت آسانسور در ایران 64صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود تحقیق با موضوع تاریخچه صنعت آسانسور در ایران

تحقیق تاریخچه صنعت آسانسور در ایران
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 42 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64

توضیحات:

تحقیق باموضوع تاریخچه صنعت آسانسور در ایران

64صفحه قالب ورد قابل ویرایش

بخشی ازمتن:

 

صنعت آسانسور جهان از زمانی که با نیروی برق کار می کند قدمتی یکصد و پنجاه ساله دارد، هر چند عمر بالابرها در جهان به بیش از ده هزار سال می رسد و اولین چرخ چاه خود از اولین بالابرها بوده است. مهمترین شرکت های تولید آسانسور در جهان اوتیس و شیندلر با قدمتی حدود یکصدو پنجاه سال می باشند.
اما صنعت آسانسور ایران قدمتی هشتاد ساله دارد. البته اگر گفته های بدون مدرک در مورد نصب آسانسور در کاخ گلتسان توسط ناصر الدین شاه را نادیده بگیریم، اولین آسانسورها که آنهم البته اثری از آنها بجا نیست در پالایشگاه آبادان در دوران حکومت احمد شاه قاجار نصب شده است. اما آنچه مسلم و قابل بررسی است اولین آسانسور ها در ساختمانهایی که در زمان پهلوی اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمانهای اطراف میدان امام خمینی (میدان سپه سابق) مثل باشگاه افسران ستاد ارتش، کتابخانه ملی آثار آن وجود دارد و بسیاری از آنها توسط کارشناسان خارجی و به کمک نسل اول متخصصین صنعت آسانسور ایران نصب و راه اندازی شده است.
نسل اول ساختمانهای بیش از سه طبقه در ایران در دوران پهلوی اول و آپارتمان سازی بصورت امروزی از سال 1335 در دوران پهلوی دوم شروع شده است. بنابراین دوران رشد صنعت آسانسور ایران را زا سال 1335 به بعد باید نامگذاری کرد.

صنعت آسانسور جهان از زمانی که با نیروی برق کار می کند قدمتی یکصد و پنجاه ساله دارد، هر چند عمر بالابرها در جهان به بیش از ده هزار سال می رسد و اولین چرخ چاه خود از اولین بالابرها بوده است. مهمترین شرکت های تولید آسانسور در جهان اوتیس و شیندلر با قدمتی حدود یکصدو پنجاه سال می باشند.اما صنعت آسانسور ایران قدمتی هشتاد ساله دارد. البته اگر گفته های بدون مدرک در مورد نصب آسانسور در کاخ گلتسان توسط ناصر الدین شاه را نادیده بگیریم، اولین آسانسورها که آنهم البته اثری از آنها بجا نیست در پالایشگاه آبادان در دوران حکومت احمد شاه قاجار نصب شده است. اما آنچه مسلم و قابل بررسی است اولین آسانسور ها در ساختمانهایی که در زمان پهلوی اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمانهای اطراف میدان امام خمینی (میدان سپه سابق) مثل باشگاه افسران ستاد ارتش، کتابخانه ملی آثار آن وجود دارد و بسیاری از آنها توسط کارشناسان خارجی و به کمک نسل اول متخصصین صنعت آسانسور ایران نصب و راه اندازی شده است.نسل اول ساختمانهای بیش از سه طبقه در ایران در دوران پهلوی اول و آپارتمان سازی بصورت امروزی از سال 1335 در دوران پهلوی دوم شروع شده است. بنابراین دوران رشد صنعت آسانسور ایران را زا سال 1335 به بعد باید نامگذاری کرد.

 

فهرست برخی ازمطالب:

تاریخچه صنعت آسانسور در ایران

نحوه کار آسانسور

 انواع کابل کشی

اتاق ماشین آلات در سطح پایین 

محرک استونه ای

 کابلهای سیمی 

 موتورهای کابل پیچی

 موتورهای گیر بکسی تک سرعته کششی

موتورهای گیر بکسی دو سرعته کششی

 موتورهای گیر بکسی ولتاژ متغیر کششی

موتورهای بدون گیر بکس ولتاژ متغیر کشش

 ترمزهای آسانسور

اتاق ماشین آلات

آنالیز مراحل طراحی آسانسور

دانلود تحقیق با موضوع تاریخچه صنعت آسانسور در ایران

اکسل کلیه داده های حسابهای ملی ایران برای دوره زمانی سالهای 1338 الی 1391


اکسل کلیه داده های حسابهای ملی ایران برای دوره زمانی سالهای 1338 الی 1391

دانلود اکسل کلیه داده های حسابهای ملی ایران برای دوره زمانی سالهای 1338 الی 1391، در قالب xls ، شامل درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی به قیمتهای جاری، درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی به قیمتهای ثابت سال 1383، هزینه ناخالص ملی به قیمتهای جاری، هزینه ناخالص ملی به قیمتهای ثابت سال 1383، رشد درآمد و تولید ناخالص

دانلود اکسل کلیه داده های حسابهای ملی ایران برای دوره زمانی سالهای 1338 الی 1391

دانلود  اکسل کلیه داده های حسابهای ملی ایران برای دوره زمانی سالهای 1338 الی 1391
 داده داده درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی 
داده درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی 
داده هزینه ناخالص ملی
داده رشد درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی 
داده رشد درآمد و تولید ناخالص ملی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل zip
حجم فایل 577 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100

دانلود اکسل کلیه داده های حسابهای ملی ایران برای دوره زمانی سالهای 1338 الی 1391، در قالب xls، شامل داده های مربوط به:

 

درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی - به قیمتهای جاری

درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی - به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه ناخالص ملی - به قیمتهای جاری

هزینه ناخالص ملی - به قیمتهای ثابت سال 1383

رشد درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی - به قیمتهای جاری

رشد درآمد و تولید ناخالص ملی بر حسب فعالیتهای اقتصادی - به قیمتهای ثابت سال 1383

رشد هزینه ناخالص ملی - به قیمتهای جاری

رشد هزینه ناخالص ملی - به قیمتهای ثابت سال 1383

سهم فعالیتهای اقتصادی در تولید ناخالص داخلی به قیمتهای جاری

سهم اقلام هزینه  در هزینه ناخالص داخلی  به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده گروه کشاورزی به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده گروه نفت به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده معدن به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده صنعت به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده برق، گاز و آب به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده ساختمان به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده بازرگانی، رستوران و هتلداری به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده بخش حمل و نقل به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده زیر بخش حمل و نقل زمینی به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات موسسات مالی و پولی به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات مستغلات، خدمات حرفه ای و تخصصی به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات عمومی به قیمتهای جاری

ارزش افزوده خدمات عمومی به تفکیک وظایف به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی به قیمتهای جاری

ارزش ستانده فعالیتهای اقتصادی به قیمتهای جاری

ارزش داده فعالیتهای اقتصادی به قیمتهای جاری

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده گروه کشاورزی به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده گروه نفت به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده معدن به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده صنعت به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده برق، گاز و آب به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده ساختمان به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده بازرگانی، رستوران و هتلداری به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده بخش حمل و نقل به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده زیر بخش حمل و نقل زمینی به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات موسسات مالی و پولی به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات مستغلات، خدمات حرفه ای و تخصصی به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات عمومی به قیمتهای ثابت سال1383

رزش افزوده خدمات عمومی به تفکیک وظایف به قیمتهای ثابت سال 1383

ارزش تولید، هزینه واسطه و ارزش افزوده خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی به قیمتهای ثابت سال 1383

درآمد ملی و درآمد سرانه به قیمتهای جاری و ثابت سال 1383

شاخص ضمنی اجزای درآمد (تولید) ملی

هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق روستایی کشور بر حسب گروه های مختلف هزینه به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق شهری کشور بر حسب گروههای مختلف هزینه به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای کشور بر حسب گروههای مختلف هزینه به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق شهری بر حسب نوع کالاها و خدمات به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق روستایی بر حسب نوع کالاها و خدمات به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای کشور بر حسب نوع کالاها و خدمات به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی برحسب دستگاهها به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی بر حسب وظایف به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی به تفکیک بر حسب دستگاهها به قیمتهای جاری

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و ساختمان بر حسب بخشهای خصوصی و دولتی به قیمتهای جاری

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار بر حسب بخشهای اقتصادی به قیمتهای جاری

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان بر حسب بخشهای اقتصادی به قیمتهای جاری

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بر حسب بخشهای اقتصادی به قیمتهای جاری

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار از محل تولیدات داخلی به قیمتهای جاری

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار از محل واردات به قیمتهای جاری

شکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان بخش خصوصی بر حسب مناطق شهری و روستایی به قیمتهای جاری

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بر حسب فعالیتهای اقتصادی به قیمتهای جاری

صادرات و واردات کالاها و خدمات به قیمتهای جاری

خالص درآمد عوامل تولید از خارج به قیمتهای جاری

پس اندار ملی به قیمتهای جاری

عرضه و تقاضای کل به قیمتهای جاری

حساب تولید به قیمتهای جاری

حساب مصرف به قیمتهای جاری

حساب سرمایه به قیمتهای جاری

حساب دنیای خارج به قیمتهای جاری

هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق روستایی کشور بر حسب گروه های مختلف هزینه به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق شهری کشور بر حسب گروههای مختلف هزینه به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای کشور بر حسب گروههای مختلف هزینه به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق شهری بر حسب نوع کالاها و خدمات به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای مناطق روستایی بر حسب نوع کالاها و خدمات به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی خانوارهای کشور بر حسب نوع کالاها و خدمات به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی برحسب دستگاهها به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی بر حسب وظایف به قیمتهای ثابت سال 1383

هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی به تفکیک بر حسب دستگاهها به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و ساختمان بر حسب بخشهای خصوصی و دولتی به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار بر حسب بخشهای اقتصادی به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان بر حسب بخشهای اقتصادی به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بر حسب بخشهای اقتصادی به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار از محل تولیدات داخلی به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار از محل واردات به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان بخش خصوصی بر حسب مناطق شهری و روستایی به قیمتهای ثابت سال 1383

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بر حسب فعالیتهای اقتصادی به قیمتهای ثابت سال 1383

صادرات و واردات کالاها و خدمات به قیمتهای ثابت سال 1383

نتیجه رابطه مبادله بازرگانی

خالص درآمد عوامل تولید از خارج به قیمتهای ثابت سال 1383

پس اندار ملی به قیمتهای ثابت 1383

شاخص ضمنی اجزاء هزینه ناخالص داخلی

 

توضیحات:

مجموعه حسابهای ملی سالانه حاوی اطلاعات و ارقام بخش واقعی اقتصاد ایران برای سالهای 1338 تا 1391 است که  بصورت سریهای زمانی جداگانه به قیمتهای جاری و به قیمتهای ثابت سال 1383 ارائه می‌گردد. جداول حسابهای ملی سالانه شامل جداول تولید ملی و هزینه ملی است. جداول تولید ملی، ارقام تولید و درآمد ملی و اجزاء آن را بر حسب فعالیتهای اقتصادی در بر می‌گیرد. این جداول ارزش ستانده، هزینه واسطه و ارزش‌افزوده فعالیتهای مختلف اقتصادی را به قیمتهای جاری و ثابت شامل می‌شود. فعالیتهای اقتصادی قابل دسترس در وب سایت عبارتند از: کشاورزی، معدن، نفت، صنعت، آب و برق و گاز، ساختمان، بازرگانی، رستوران و هتلداری، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، خدمات موسسات مالی و پولی، واحدهای مسکونی، خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی، خدمات عمومی، خدمات اجتماعی شخصی و خانگی. جداول هزینه ملی شامل اقلام عمده هزینه‌های مصرف نهایی خصوصی، هزینه‌های مصرف نهایی دولت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، خالص صادرات کالاها و خدمات و تغییر در موجودی انبار می‌گردد. علاوه بر این، هر یک از اجزاء تشکیل دهنده هزینه ناخالص ملی، خود بر حسب عوامل دیگری تفکیک شده‌اند. به عنوان نمونه، هزینه‌های مصرف نهایی خصوصی بر حسب گروه‌های مختلف هزینه، نوع کالاها و خدمات مصرفی و یا خانوارهای مناطق روستایی و شهری بطور جداگانه ارائه شده‌اند. بخش دیگری از حسابهای ملی سالانه، اختصاص به جداول عرضه و تقاضای کل، حساب تولید، حساب مصرف، پس انداز ملی و حساب دنیای خارج، دارد.

دانلود اکسل کلیه داده های حسابهای ملی ایران برای دوره زمانی سالهای 1338 الی 1391